Pakken

De laatste jaren heeft de mannenmode een flinke inhaalslag gemaakt op de vrouwenmode. Een nieuwe consument is opgestaan: de gentleman. Een kritische en veeleisende klant die zich graag onderscheidend kleedt. Mannen hebben steeds meer aandacht voor hun kleding en uiterlijk. Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid mannenmodewinkels en -merken de afgelopen jaren is toegenomen.

Pakken-revival

Hij houdt kortom van kwaliteit, deze nieuwe gentleman. Details zijn essentieel, net als de pasvorm en het materiaal van zijn outfit. Hij heeft ontdekt dat winkelen – mits in de juiste omgeving – best plezierig kan zijn. En, heel belangrijk: het pak mag weer. Het is veelzeggend dat de laatste jaren veel jonge hippe merken pakken op de markt brengen, zoals Club of Gents en Born with Appetide.

Ook komen er steeds meer initiatieven die betaalbare maatpakken aanbieden, zoals het jonge Nederlandse label Munro. Zelfs van een driedelig kostuum weet de gentleman 2.0 inmiddels dat dat niet saai hoeft te zijn. 

Waarom het slim is om een pak te dragen.

Casual kleding dragen naar kantoor is niet altijd slim, zo blijkt uit onderzoek. Het dragen van een pak of colbert verhoogt namelijk de productiviteit van een werknemer. Dit blijkt uit recent onderzoek, zo meldt The Wall Street Journal.  

Zelfvertrouwen 

Het dragen van nette kleding vergroot niet alleen het zelfvertrouwen van de drager, maar beïnvloedt ook de manier waarop anderen diegene zien. In sommige gevallen kan het dragen van een pak zelfs het niveau van abstracte denken - iets dat veel wordt gebruikt onder leidinggevenden - verhogen. Uit het onderzoek dat The Wall Street Journal aanhaalt, is ook gebleken dat mannen in pakken beter presteren in onderhandelingen dan mannen met casual kleding aan.

Eersteklas advies

Dankzij tijdschriften en internet, met name de vele mannenmodeblogs en –websites, is de hedendaagse man goed geïnformeerd en op de hoogte van de mode. Vakkennis is daarom van groot belang.

Dat je als winkelier je product- en vakkennis op orde hebt, lijkt vanzelfsprekend. Maar om de nieuwe man daadwerkelijk te kunnen verleiden tot een aankoop, is het van belang dat de parate kennis van een bovengemiddeld niveau is. Weet tot in de finesses wat je verkoopt. Kennis van stoffen bijvoorbeeld, is onontbeerlijk. Behalve dat comfort en gebruiksgemak bepalend zijn voor een aankoop, vindt deze nieuwe gentleman het ook interessant om meer te weten te komen over een bepaald materiaal.

 Vooral bij de verkoop van pakken is de juiste kennis van essentieel belang. Welk pak is geschikt voor welke gelegenheid of baan? Wanneer zit een pak echt goed? Welke das of overhemd past het beste bij een grijs pak? Dus vraag altijd door naar de behoefte van de klant en – wanneer hij op zoek is naar een zakelijke outfit – naar het soort werk dat hij doet. De codes in het bankwezen verschillen sterk van die in de reclamewereld. Raadpleeg uw mode expert op dit gebied.

Ontwerp & realisatie: Nilsson